Gorce

Maciejowa i Stare Wierchy – pętla w Gorcach

Szlak na Maciejową już kiedyś opisywałam, znajdziesz go poniżej. Tym razem idziemy jeszcze dalej, dzięki temu tworząc pętlę w Gorcach. Zatem, zaczynajmy!

TRASA: Jasionów – Pod Wierchową – Schronisko PTTK na Maciejowej- Przełęcz Pośrednie- Schronisko PTTK Stare Wierchy- Odejście na Stare Izbiska- Poręba Górna, Chlipały- Jasionów

CZAS: 3:53 h przemarsz pętli

ODLEGŁOŚĆ: 11,4 km

PARKING: Nieoficjalny i niewyznaczony. Postój jest na poboczu drogi w Jasionowie. Link do parkingu: https://goo.gl/maps/uNMsgC8HtLC4wxQg6

Zimą ostatni podjazd pod wejście na szlak może być biały, tak jak było i w tym przypadku. Część samochodów było zaparkowanych niżej, w zatoczce. Nam udało się wjechać na samą górę i na szczęście niewielki fragment pobocza był odśnieżony, dzięki czemu bezpiecznie zostawiliśmy samochód.

Z drogi głównej odbijamy w prawo, w zielony szlak, który delikatnie pnie się w górę.

Warto obrócić się za siebie.

Po chwili wchodzimy w piękny, zimowy las.

Dojście pod Schronisko na Maciejowej to jedyne 2,2 km. Zielonym a następnie czerwonym szlakiem docieramy do pierwszego celu.

Zimowa aura co roku zachwyca!

Maciejową opisałam już w podlinkowanym, wcześniej wpisie, dlatego, by się nie powtarzać- udajemy się w kierunku Starych Wierchów. Musimy się wrócić do rozwidlenia szlaków, lecz nie tego pierwszego- Las Pański, gdzie wiedzie dalej zielony szlak, lecz kolejnego, tj. Pod Wierchową i tu zamiast zielonego w dół, którym wychodziliśmy, idziemy prawą stroną, czerwonym szlakiem prowadzącym lekko w górę.

Szlak cały czas prowadzi lasem, pod sam koniec docieramy do Przełęczy Pośredniej, na której znajduje się polana.

Jest to fajny szlak na zimę, dla początkujących turystów. Ścieżka delikatnie pnie się w górę.

Zima w górach to coś absolutnie przepięknego!

Z Przełęczy Pośredniej drogowskaz mówi, że jeszcze 15min pod Schronisko na Starych Wierchach. Mamy do pokonania jedyne pół kilometra, więc da się to zrobić znacznie szybciej przy spokojnym tempie i to zimą, kiedy to warunki są trudniejsze.

Schronisko PTTK Stare Wierchy

Schronisko stoi na trasie Głównego Szlaku Beskidzkiego (znakowany kolorem czerwonym od Ustronia w Beskidzie Śląskim do Wołosatego w Bieszczadach), tak samo jak Maciejowa. Dotrzemy stąd również na najwyższy szczyt Gorców- Turbacz. Schronisko PTTK Stare Wierchy oferuje noclegi, domową kuchnię, organizuje również ogniska, pobyty dla grup zorganizowanych czy imprezy.

Poniedziałkowy chillout

Tworząc pętle wracamy do Przełęczy Pośredniej i maszerujemy żółtym szlakiem.

Idziemy lasem, wzdłuż Gorczańskiego Parku Narodowego.

Na tym odcinku aż do dojścia na parking, nie spotkaliśmy ani jednego turysty.

Widoki z żółtego szlaku.

W tym miejscu było masę śladów zwierząt. Aż zatrzymywaliśmy się co chwilę zgadując które należą do saren, lisów czy wilków.

Znajdując się na rozwidleniu, odbijamy w lewo po łuku, pod górę. Od tej pory maszerujemy żółto-zielonym szlakiem.

Po chwili marszu docieramy do pierwszych zabudowań. Trzymając się cały szlaku, maszerujemy już szeroką drogą.

W oddali widać już parking. Pętla w Gorcach ukończona!