"Zdobywca 4 wież",  Gorce

Na Magurki pętlą edukacyjną

• 1108 m.n.p.m.
  • Pętla edukacyjna prowadzi częścią Gorczańskiego Parku Narodowego.
  • Na Magurkach znajduje się wieża widokowa wybudowana w 2016r. z tego samego projektu co pozostałe wieże: na Lubaniu, Gorcu i Koziarzu.
  • Magurki należą do akcji: “Zdobywca 4 wież”.
  • Na Magurki nie prowadzi żaden znakowany szlak turystyczny, lecz nie jest to przeszkodą, ponieważ na Magurki prowadzą ścieżki edukacyjne: ścieżka kultury wołoskiej wzdłuż Potoku Forędówki oraz ścieżka Doliną potoku Jaszcze.
  • Chcąc zrobić atrakcyjną pętlę, z pomnikiem Liberatora po drodze- polecam Ci ścieżkę Doliną potoku Jaszcze, którą opiszę w tym wpisie.

TRASA: Jaszcze- Polana Łonna- Pomnik Liberatora- Pańska Przechybka- Magurki- Jaszcze

CZAS: 3:10 h pętla (warunki zimowe mogą wydłużyć czas)

ODLEGŁOŚĆ: 9,4 km cała pętla

PARKING: Teoretycznie wyznaczony, w praktyce niewielka zatoczka na kilka samochodów. Z uwagi, że jest to zapewne teren prywatny- podszedł do Nas Pan po opłatę parkingową- 10zł za cały dzień. Link do parkingu: https://goo.gl/maps/Tj7fpP5huJi9g12KA

Auto zaparkowane, można ruszać! Idziemy dalej przed siebie, mijając domostwa. Z lewej strony płynie potok Jaszcze. Maszerujemy 2,8 km, by wejść na ścieżkę edukacyjną oraz teren Gorczańskiego Parku Narodowego. Można podjechać samochodem w to miejsce, lecz robiąc pętlę wg mnie korzystniejsze jest zaparkowanie na podlinkowanym parkingu.

Mijamy mostek, pod którym płynie potok oraz szlaban. Ilość śniegu była pokaźna.

Od tego momentu wędrujemy ścieżką “Dolina potoku Jaszcze”.

Mijamy zbiornik dla płazów.

Ścieżka pnie się mocniej w górę odbijając lekko w lewo. Doprowadza Nas na Pańską Przechybkę- pod leśną chatkę udostępnioną dla turystów oraz pomnik Liberatora.

W chatce jest zakaz nocowania o czym informuje tablica zawieszona na zewnątrz chatki.

Na Instagramie jest historia “California Rocket”, chętnych zapraszam do postu.

Stąd dzieli Nas niespełna 1,5 km na wieżę widokową na Magurkach.

Ścieżka jest bardzo przyjemna, choć przez grubą pokrywę śniegu, w której zapadały się kroki, szło się dość ciężko. Tutaj stuptuty zdały swój egzamin.

Wieża widokowa na Magurkach.

Na ostatniej platformie wieży znajduje się skrzyneczka z pieczątką. Czas na drugą z czterech pieczątek do kolekcji.

Z wieży przy korzystnej przejrzystości widoczne są nie tylko Gorce, ale też Beskid Sądecki i Wyspowy oraz Tatry.

Schodzimy z wieży i wędrujemy dalej. Na polanie poniżej wieży znajduje się kolejna, drewniana chatka, w której można odpocząć i coś zjeść.

Przed Nami 3,6 km na parking.

Ostatnie spojrzenie na Tatry.

Dochodzimy do Osiedla Jaszcze, skręcamy w lewo i parę kroków dzieli Nas od parkingu.

Jeśli nie chcesz robić pętli – to zamiast z parkingu iść dalej przed siebie, musisz się trochę cofnąć i odbić mocno w prawo. Podążając za ścieżką edukacyjną, znakowaną zielonym kolorem dotrzesz pod wieże na Magurkach. Na mapie wygląda to tak: