Beskid Żywiecki

Rysianka i Hala Lipowska- raj w Beskidzie Żywieckim

TRASA: Złatna Huta- Las Złotnice- Hala Rysianka- Schronisko PTTK Na Rysiance- Schronisko PTTK Hala Lipowska- Złatna Huta

CZAS: 3:10h sam przemarsz

ODLEGŁOŚĆ: 9,1km cała pętla

PARKING: Wyznaczony w Złatnej Hucie. Tuż przy mostku, którym zaczynamy wędrówkę na szlak. W grudniowy piątek nie był zatłoczony, lecz zazwyczaj szybko się zapełnia. Link do parkingu: https://goo.gl/maps/5dEUxnS9nnH6vuzK8

Wędrówkę zaczynamy przekraczając mostek nad potokiem Bystra i maszerujemy prostą, asfaltową drogą. Po drodze, z lewej stronie mijamy altankę. Maszerujemy tak chwilę, ponownie przekraczamy potok i odbijamy łukiem w prawo, w leśną szeroką ścieżkę.

Cały czas maszerując czarnym szlakiem.

Docieramy do “Las Złotnice”, gdzie w lewo prowadzi żółty szlak pod Halę Lipowską. My będziemy wracać tym szlakiem tworząc pętlę, dlatego idziemy dalej prosto czarnym szlakiem na Halę Rysiankę.

Im wyżej, tym więcej śniegu i tym piękniej. Spotkaliśmy tylko dwóch narciarzy z psem, idąc po górę, także szlak mieliśmy cały dla siebie.

Niczego nie oczekuj, wszystkiego się spodziewaj.

WŁAŚNIE TAK BYŁO Z TĄ ILOŚCIĄ ŚNIEGU!

Słońce, biały puch, pusty szlak, absolutna cisza i mroźne powietrze. Tak było i tego mi było trzeba.

Hala Rysianka znajduje się w granicach Żywieckiego Parku Krajobrazowego jak i terenu Natura 2000, obszaru specjalnej ochrony siedlisk i ptaków „Beskid Żywiecki”.

Pora obejrzeć się za siebie!

Mówi się, że Hala Rysianka to jedna z najpiękniejszych polan w Beskidzie Żywieckim. Możemy z niej dostrzec Tatry, słowackie Niżne Tatry, Babią Górę, Pilsko, Wielkiego Chocza oraz Małą Fatrę.

Z Hali odbijamy w lewo, zaciekawieni drewnianą ‘chatką’. Tam pijemy świeżo parzoną kawę.

I mamy takie okno na świat.

Przed Nami ostatnie już podejście do Schroniska PTTK Na Rysiance.

Schronisko cieszy się długoletnią tradycją. Posiada 50 miejsc noclegowych, domową kuchnię, chatę góralską pod wynajem, wypożyczalnię sprzętu zimowego oraz pole namiotowe. Więcej o tym wspaniałym miejscu tutaj: www.rysianka.com.pl

1322 m n.p.m.

Kontynuując pętlę udajemy się do Schroniska PTTK na Hali Lipowskiej, które jest oddalone o zaledwie 900m. Szlak jest prosty i bardzo przyjemny.

Tutaj również można się wyspać i dobrze zjeść. Więcej tutaj: http://lipowska.com.pl/

Wracamy najpierw niebieskim, następnie żółtym szlakiem. Z tego miejsca mamy 4 km na parking.

Mijamy przepięknie ośnieżone drzewa.

Im niżej tym mniej śniegu, ale za to po wyjściu z lasu- więcej widoków.

Szlak jest doskonale oznaczony. Żółty szlak doprowadza Nas do miejsca, w którym już byliśmy- stąd już czarnym szlakiem maszerujemy prosto na parking.

Słońce jest już coraz niżej.

Takim zachodem kończymy ten przepiękny dzień.